Franka Drinks siktar på att bli ledande inom alkoholfria drycker
Vi kände att det saknades ett bra alkoholfritt alternativ som tilltalade vuxna i de mest minnesvärda och sociala sammanhang. Det vill vi möta genom vår nylansering av Franka Nordic Aperitif som ska göra det både enklare och godare att välja alkoholfritt, säger Stephanie Wredenmark Godée, VD och en av de tre medgrundarna till Franka Drinks.
Efter nästan två års intensivt arbete med utveckling av recept, tester av flaskor och paketering av hela konceptet är den första produkten Franka Nordic Aperitif aktuell i kickstarterkampanj som startade första juni. Inspirationskällor till drycken är de italienska aperitiferna Aperol och Campari.
– Vi ville modernisera konceptet med nordiska råvaror och en dryck producerad i Skåne. Vi ser att den yngre generationen i allt högre utsträckning ifrågasätter att dricka alkohol, vilket är en effekt av ett allmänt ökat hälsointresse. Så det känns som vi ligger helt rätt i tiden, säger Efe Akol, en av de tre medgrundarna.
Först Sverige sedan världen
Teamet bakom inkubatorbolaget Franka Drinks, Per Wredenmark Godée, hans syster Stephanie Wredenmark Godée och hennes man Efe Akol, har alla koppling till restaurangbranschen. De är ett väl sammansvetsat team med en bredd i erfarenhet och kompetens i form av kreatör och formgivare, business intelligence och gedigen erfarenhet inom sälj. Tidigt hade teamet en klar bild i huvudet av den dryck de ville skapa. Att omsätta det till den produkt som nu lanserats har varit en två års spännande resa. Samarbetet med Balsgård Foodtech och Fredrik Beskow har varit en viktig pusselbit i receptutveckling och att landa rätt i smak.
– Det har varit mycket testande, bollande och fokusgrupper. Vi har tänkt långsiktigt och det koncept som vi arbetat fram ska kännas lika gångbart om fem år som det gör i dag, betonar Per.
Franka har ett högt mål – de tror på en framtid där alkoholfritt inte behöver förklaras eller kompromissas med och vill bli det ledande bolaget inom alkoholfria drycker.
Inledningsvis är fokus på den svenska marknaden men visionen är att nå ut internationellt. När den första produkten nu når marknaden har produkt två och tre redan tagit form i teamets huvuden och nu fortsätter resan.