Preloader
Stäng sök
Stäng
20 juni 2021

Digital satsning ledde till nya affärer

Henrik Karlström på HLR Skåne, som har sitt kontor på Krinova, såg möjligheten att helt ställa om när hans bransch tvärdog. Skiftet från fysiska första hjälpen utbildningar till digital utbildning har lett till signering av det hittills största kontraktet och en helt ny målgrupp att bearbeta.

Innan pandemin vände Henrik sig till mindre företag och höll en årlig utbildning med dem samtidigt som han jobbade som underleverantör åt andra. Som för många andra tog alla uppdrag och bokningar slut förra våren. I början av pandemin ville kunderna skjuta allt till hösten men när väl hösten kom förstod många företag att de måste göra något.

– Jag har verkligen utmanat branschen och skapat en digital utbildning, något som verkade omöjligt innan. Jag har utvecklat mitt eget koncept och står på egna ben nu. Helt plötsligt är även stora företag en målgrupp för mig och där finns det potentiellt nya kunder, säger Henrik.

Henrik berättar vidare att många kunder uppskattar att de kan gå utbildningen när det passar, pausa när de vill och själva välja tempot. Fysiska utbildningar är anpassade efter den stora massan, högt tempo med mycket information. Något Henrik poängterar är att vi är alla olika som människor och vi lär oss alla på olika sätt. Nu kan utbildningen genomföras på två månader och ses hur många gånger som helst. Den digitala utbildningen har inget tak på antalet deltagande personer och de fysiska momenten som hjärtstartare och att trycka på dockan kommer senare.

Relationer leder till affärer

Att sälja in sin produkt eller tjänst kan uppfattas som jobbigt och svårt för många, så även för Henrik. Han berättar att innan hade han svårt att hitta ett angreppsätt för att närma sig marknaden.


Henrik på HLR Skåne.

– Det värsta jag vet är att ringa kalla samtal. Jag tycker det är svårt att kränga in en produkt som rör ditt hjärta. Det är mycket lättare att skapa affärer med min digitala utbildning. Jag tror så starkt på min utbildning så nu säljer jag med hjärtat. Jag jobbar med hjärtat i dubbel bemärkelse, säger Henrik.

Henrik arbetar för att synas och höras, bygga relationer och nätverka på LinkedIn. Han söker av vem av hans kontakter som har en kontakt på det företaget han vill nå. Just via sitt nätverk fick Henrik kontakt med en stor koncern med fler än 10 000 anställda och det var just den vägen som ledde till HLR Skånes hittills största kontrakt.