Yelte hampamjölk tar sikte på en internationell marknad
Knappt två år efter de första testerna hemma i köket står de fyra delägarna i inkubatorbolaget Yelte AB i utvecklingshallen på Tetra Pak i Lund. Framför dem matar fyllningsmaskinen ut de första förpackningarna av hampamjölken Yelte.
– Innan året är slut är förhoppningen att vi ska vara ute på den nordiska marknaden, säger Peter Andersson, VD för Yelte.
Yelte föddes ur grundarkvartetten Peter Andersson, Andreas Hagman, Martin Andersson och David Vrabl såg att det på dagens marknad saknades en plantbaserad dryckesprodukt som uppfyller både hållbarhetskriterier och är bra ur näringssynpunkt.
– Hampa visade sig uppfylla båda dessa kriterier. Det finns i stort sett inga hampamjölksprodukter på marknaden i dag, förklarar Peter.
Hampafröna, som är råvaran i hampamjölken, har tre stora fördelar:
- den går att odla i stort sett i alla klimatzoner och kräver inte mycket bevattning.
- 95 – 97 % av hampan går att använda, fröna går till livsmedel och resten kan användas som bas i bl. a rep och isoleringsmaterial.
- den har högt näringsinnehåll, är rik på protein och är en av få växtbaserade produkter som innehåller alla aminosyror som vi behöver med en bra balans av Omega-3 och Omega-6.
– Hundra gram hampafrö innehåller faktiskt mer protein än hundra gram entrecote, berättar Peter med ett leende.
Utveckling med stöd av Tetra Pak
Men hampan är en råvara som bjuder på en del utmaningar. Den är relativt dyr som råvara, synen på hampa och att hampaprotein beter sig märkligt när det värms upp.
– Det sammantaget gör att trösklarna för att ta fram en hampamjölk kommersiellt och testa är relativt höga och kapitalintensiva att utveckla, förklarar Peter som ett skäl till att det i stort sett inte finns några produkter på marknaden i dag.
Nu efter sex månader av ett intensivt utvecklingsarbete har Yelte ett färdigt recept och process. De första produkterna har precis matats ut i fyllningsmaskinen i utvecklingshallen på Tetra Pak.
– Vi har haft ett ovärderligt stöd av Tetra Pak som bidragit med både kompetens och tillgång till maskinpark på deras utvecklingscenter, PDC i Lund. Det har betytt otroligt mycket för oss. Förutom kompetens och maskintid så har det också gett oss bekräftelse i att en så stor och kunnig internationell aktör som Tetra Pak tror på idén och produkten, betonar Peter.
Martin Andersson, Peter Andersson, Andreas Hagman och Ajdin Crnovic.
Affärslogiken bygger, precis som med de flesta andra plantbaserade drycker, på att köra stora volymer och Peter och hans team har siktet inställt på en internationell marknad.
– Och med tanke på det goda resultatet från blindtesten så är jag säker på att det ska gå!
Yelte är nu inne i kommersialiseringsfasen och planen är att hampamjölken ska finnas i butikshyllorna inom 6 månader.
– Vi kommer att börja gå ut i butiker och kaféer i södra Sverige först för att validera konceptet och sen ta det vidare.
I Yeltes långsiktiga plan ligger att ta fram fler näringsrika hållbara plantbaserade livsmedel.
– Vi vill göra det lätt att välja hållbara, näringsrika plantbaserade livsmedel som inte kompromissar en millimeter på smaken, summerar Peter.