BASCIL – Innovative Solutions for the Rural Food Production Sector to Diversify into Sustainable Culinary Tourism Services
Små livsmedelsproducenter på landsbygden har påverkats starkt av pandemin, stigande energipriser och ökade produktionskostnader. Detta har en stor påverkan på den lokala livsmedelssektorns motståndskraft.
I projektet BASCIL kommer 15 partners i 8 länder att arbeta med lösningar för att små, lokala livsmedelsproducenter ska kunna diversifiera sin verksamhet. Genom att integrera konventionell småskalig livsmedelsproduktion med kulinariska turismtjänster är det möjligt att nå slutkunder direkt och få ett högre värde för sina produkter med den kortaste värdekedjan.
Över hela Europa är landsbygden i Östersjö-regionen för närvarande ganska okänd som en kulinarisk turistdestination. Aktivt engagemang av livsmedelsproducenter i kulinarisk turism är utmärkande möjligheter för att göra regionen mer synlig och attraktiv för besökare.
Projekt Bascil medfinansieras av Interreg Baltic Sea Region.
Total projektbudget (8 länder, 15 partners) är EUR 3,348,779.95, stödet från the European Regional Development Fund (ERDF) är EUR 2 389 394,52 och från Norwegian funding EUR 181 018,40.
Första delen av projektet
Under första delen av projekt BASCIL genomförde Krinova en serie train-the trainer workshops där alla projektpartners fick ta del av praktiska affärsmodeller och verktyg speciellt anpassade för livsmedelsturism, för att i sin tur därefter kunna stödja lokala livsmedelsproducenter i sina egna regioner.
Dessutom har flertalet project partner meetings arrangerats där alla projektpartners ges tillfälle för erfarenhetsutbyte. Förutom presentationer, lägesrapporter och diskussioner är det väldigt värdefullt för alla partners att få ta del av andra länders och regioners unika erbjudanden och lokala kulinariska turismtjänster som kan inspirera till nya erbjudanden på hemmamarknaden.
En viktig projektleverans är Bascil manualen – Practical solutions for designing culinary tourism services. Genom att använda ett antal verktyg och strategier, baserade på Business Model Canvas, samt praktiska exempel guidar manualen livsmedelsproducenter steg för steg hur man utvecklar idéer och innehåll för ett attraktivt turismerbjudande.
Totalt stöttar och arbetar projektpartners cirka 100 olika företag som utvecklat nya attraktiva erbjudanden för besökande turister. Halvvägs in i projektet är det nu dags att pilottesta företagens nya koncept och erbjudanden. Detta sker under sommarsäsong 2024 och därefter utvärderas alla resultat. De lokala företagen som deltar i projektet och får stöd av Krinova är linas och binas, Ivögården Mat & Vingård, Tranängen Aronia, Ripa Honung, Österlenbryggarna och Österlens Kött & Vilt.