Plantaste –studenterna som skapar framtidens mat
En engagerad grupp studenter, en nypa innovation och en del vilda experiment i köket ledde till en ovanligt lyckad testprodukt. Det har nu blivit företaget Plantaste som arbetar för att skapa framtidens mat av hampafrön.
Maria Lindahl och Evelina Holmgren går sista terminen på Gastronomiprogrammet på Högskolan Kristianstad. Vårterminen 2023 gick de en kurs i produktutveckling som inleddes med Imagine, en innovationshöjande workshop som högskolan arrangerar med stöd av Krinova.
– Vi blev tilldelade ett projekt med Helsingborgs stad och Mossagården där de var intresserade av att få in hampa i skolmaten på något vis, berättar Evelina Holmgren.
Gruppen och uppdragsgivarna började med att spåna idéer och bestämde sig snart för att testa att göra en form av tofu. Tofu görs i vanliga fall av sojabönor och de har ett näringsinnehåll som liknar hampafrön bland annat när det gäller fett och protein. De var därför nyfikna på om det skulle gå att använda fröna på samma sätt som bönorna.
När de gick in i köket och experimenterade och det visade sig att det gick utmärkt.
– Det var kärlek vid första ögonkastet när vi gjorde det första blocket, säger Maria Lindahl. Smaken var inte riktigt där, men konsistensen och utseendet var så bra!
Att skapa en produkt i köket var bara ett steg i kursen. De gick också igenom alla delar av produktutvecklingen från konceptutveckling och tänkta kunder till ekonomi och omvärldsanalyser.
När kursen var slut tipsade deras lärare gruppen om Krinova och Plantaste fick plats i Krinova START. Läraren heter Johanna Gerberich och i september i år bytte hon jobb och började som business designer på Krinova. Hon har alltså fått se Plantaste gro från ett studentarbete till ett nytt företag.
– Det är ett exempel på hur vi kan nyttja kraften i en skoluppgift och visa att det de gör under sin utbildning är relevant, säger Johanna Gerberich. Att göra verklighet av deras idéer är en av mina största drivkrafter.
Arbetet Plantaste har gjort inom Krinova START liknade till viss del det de gjorde under kursen.
– Det var lite som att börja om och gå igenom alla faser för produktutvecklingen på nytt, men med mer kunskap i bagaget den här gången, säger Maria Lindahl.
– Man kan förstå nu varför det tar tre år att skapa en produkt, inflikar Evelina Holmgren.
Gruppen har också fått möjlighet att presentera sin produkt för Axfood, att hitta kontakter och få reda på var de kan söka pengar för att kunna utveckla produkten.
– Det stöd vi har fått har varit ovärderligt, säger Maria Lindahl. Vi hade inte vetat var vi skulle börja annars. De har guidat oss och varit med och peppat och pushat oss. Vi lär oss alla verktyg vi behöver och vi kommer att bära med oss den kunskapen i framtiden.
Det här är första gången någon av dem gör något liknande och under vägens gång har de hittat både självförtroende att utveckla sina idéer och en vilja att skapa fler nya innovationer.
– Det är lätt att tro att folk inte vill höra dina idéer, säger Evelina Holmgren. Jag är så förvånad över att folk i min omgivning är så stöttande och tycker att det är häftigt att man vågar göra saker.
På frågan om de har fler idéer de går och funderar på nickar Maria Lindahl ivrigt:
– Jag tror alltid att jag gjort det. Jag tror att det är därför jag tycker att det är så kul att nu äntligen få göra något av någon av de här idéerna!