Preloader
Stäng sök
Stäng
Max från Krinova och Stephanie från Krinova håller i varsin Franka-produkt.
2 juni 2025

Franka – med en distinkt smak av framgång  

Vännerna trängs på trädäcket. Kvällssolen faller in och doften av syrén blandas med nyklippt gräs. Det skrattas runt charkbrickan och isen klirrar i immiga glas. 

Det skånska dryckeshuset Franka Drinks har bokstavligen tagit plats mitt i den härliga känslan. Deras två alkoholfria aperitifer med en nordisk touch vann nyligen guld i världens största dryckestävling för alkoholfria drycker. Vägen dit började sommaren 2020.  

– Jag hade nyligen varit gravid och insett att det nästan helt saknades goda alkoholfria aperitifer, berättar Stephanie W Godée som är en av familjeföretagets tre grundare. 

Hon minns när hon rusade in med sin idé till brodern Per. De hade länge bollat affärsidéer och nu hade hon hittat ett hål i dryckeshyllan. Också Per minns ögonblicket och entusiasmen. 

– Plötsligt tickades alla våra boxar i. Stephanies och hennes sambo Efes bakgrund i hotell- och restaurangbranschen, min egen arbetserfarenhet inom träning och hälsa. Dessutom var det en idé som kändes meningsfull för både individ och samhälle – det var bara att köra, berättar Per Godée. 

Att deras affärsidé dessutom sammanföll med den internationella trenden att unga dricker allt mindre alkohol var såklart ingen nackdel. Inte heller att Stephanie hade många års erfarenhet som Art Director, när det var dags att skapa design och varumärkespersonlighet.    

Krinova blev startpunkten för resan

Det första de gjorde vara att kontakta Krinova Incubator & Science Park. Livsmedelsinkubatorns erfarna business designers hjälper innovativa startups att utvärdera och utveckla sina affärsidéer. 

– Vårt nära samarbete med Krinova, och den helt perfekta matchningen med vår huvudmentor Max, har varit avgörande. Han visade på alla döda vinklar när vi, nykära i vår idé, mest såg guld och gröna skogar. Vi fick hjälp med allt från realism och budget till konkurrensanalyser, säger Per. 

Att Max själv varit entreprenör i krogbranschen, och dessutom råkar vara italienare, var såklart en lyckträff med tanke på medelhavsinspirationen. Krinovas Massimiliano ”Max Pattara minns det första mötet: 

– In kom tre unga och kreativa entreprenörer med härlig energi och en stark vision. De ville erbjuda människor en möjlighet att njuta av livets goda, utan att behöva alkohol som bränsle. 

Max är imponerad av det starka och positiva varumärke som Franka har skapat på relativt kort tid. Dessutom tycker att han att dryckerna är fantastiskt goda. 

– De hade mycket kompetens med sig in, men vi på Krinova har ändå kunnat hjälpa dem med en hel del. Vi har kopplat dem till rätt producenter, hjälpt dem med viss struktur och att skapa ett tydligt värdeerbjudande, säger Max. 

Från skiss till smak

Produktutvecklingen, i nära samarbete med dryckesexperten Balsgård Foodtech, tog cirka 1,5 år och 2023 kunde Franka Nordic Aperitif lanseras. Det är en klassisk medelhavsaperitif med komplex bitterhet parat med smaktoner från nordiska råvaror som lingon, enbär och skånsk rabarber. 

– Allt har gått bra – i ett tempo som känts hållbart för oss. Responsen från både konsumenter och proffs har varit fantastisk. Det är en resa som kräver tid, och det känns meningsfullt att få forma den med omtanke och tålamod. Vi ser Franka som något mycket större än en produkt och ser fram emot att fortsätta bygga den visionen, säger Stephanie som är extra glad över att deras verksamhet är så pass analog i dessa hyperdigitala dagar.  

– Jag älskar att syssla med något som till och med mina barn kan begripa, avslutar hon. 

Om Krinova

Krinovas Inkubatorbolag Franka Drinks är ett av många exempel på hur Krinova stöttar innovativa företag på deras resa – från idé till expansion. Genom affärsutveckling, nätverk och finansieringsmöjligheter hjälper Krinova entreprenörer att växa och skapa hållbara lösningar för framtiden.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig och ditt företag? Läs mer om Krinovas inkubatorprogram här.

Franka på besök i Krinova Food Studio.